Wednesday, December 29, 2010

Pengumuman!!! berita baik!!!

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..


Berita baik ape? kepada siapa ? Haa....tentunya untuk ummat islam..
Pernah tahu sebelum ni tentang quran The Miracle 15 in 1?
Kalau pernah tahniah kepada anda.

Kini muncul pula The Miracle 22 in 1. 22 keunggulan yang memudahkan dalam satu Al-Quran dengan rujukan yang sahih, lengkap dan komprehensif.


Untuk mengetahui kelebihan quran jenis ini dengan lebih detail sila klik banner di bawah :




(Jika berminat untuk membeli klik button TEMPAH SEKARANG yang terdapat dalam banner ini)



Sekian, selamat meng'explore'

Komen anda ?


Izzat Zainal
Seri Manjung, Perak


Tuesday, December 28, 2010

Sakit jantung?mude?haish!

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..


Ya Allah..aku redho...


Salam 2 all, haa..siapa2 yang tengok tajuk entry ni mesti cuak(risau) kan..huhu..ni reality tau, sekarang ni muda2 pun dah kena penyakit pelik2. Penyakit yang kebiasaannya di hidapi oleh golongan 40-an ke atas pun boleh terkena kepada yang 20-an. Fuh, risaunye saya!

Ramai yang beranggapan bahawa ajal dan maut di tangan Allah. Akhirnya, tidak langsung mempedulikan soal kesihatan. Main makan je ape yang ada kat depan mata. “Junk food” makanan harian, air gas sentiasa dalam peti ais. Nah!, bahaya sangat tu. Selain “junk food” ada juga jenis-jenis menu yang kita tidak boleh makan selalu.


fakta2 di akhbar

Contoh seperti mee segera, kalau hendak makan pastikan tidak berturut-turut. Paling kerap kalau hendak makan pastikan setiap 3 hari baru kita makan. Ini kerana mee segera di salut dengan lilin dan ianya akan hadam dalam perut setelah 3 hari. Bahaya tuh! Kebiasaanya pelajarla yang selalu makan mee segera secara kerap mungkin disebabkan kelaparan di malam hari.huhu..(based on experience)


argghhh!!!sakitnye..

Saya bukanlah pakar kalau nak bercakap soal kesihatan dan diet yang sihat ni. Tapi, kita harus sedar realiti hari ini, muda2 lagi sudah ada yang menghidap penyakit berbahaya. Semoga kita dijauhkan dari penyakit merbahaya nih.


Justeru, kita sendiri yang harus peka dengan kesihatan masing-masing. Cubalah cari sumber2 @ tip2 penjagaan kesihatan dari sumber yang sohih. Tulisan saya ni cume untuk menjdi booster supaya kita tergerak utk berfikir tentang kesihatan bermula dari muda2 lagi. Bak kata dlm TV tuh, mencegah sebelum terlambat..hehe.. Ayuh!!!


Sekian,

komen anda?


Izzat Zainal

Seri Manjung, Perak

Sunday, December 26, 2010

Korang suka marah2 ke?

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..





Salam 2 all

Post kali ini saya mahu bercakap soal panas baran atau pun cepat sangat rasa nak marah. Dalam dunia ni nak kata kebanyakan orang pun tidak juga tapi setiap orang ada tahap kemarahan yang tersendiri. Sejauh mana tahap kemarahan kita, hanya diri sendiri yang tahu dan boleh kawal.

Situasi di mana kemarahan sering memuncak:


kucing pun pandai marah..kih3..


Cikgu kepada anak murid


“Woiiiiiiiiiiiii.apenih! ckgu dah suruh siapkan kerja ni minggu lepas. Kenapa buku kamu kosong je?”Pang!!!!!. nah!kan dah kena penampar. Lepas tu mak bapak pun dtg sekolah..hihi..

Moral: cikgu kena beringat sikit, mendidik jgn menghukum.silap hari bulan kena saman dengan mak bapak.Ingat! anak2 murid sekarang beza dgn dulu. Makin liar dan ngade2..


Bapa kepada anak


Pang!!!!!!!!!!! “aku bela ko dari kecik, ini balasan ko, anak kurang ajar!!! X kenang jasa org tua”bentak seorang bapa. “Bapak yang salah! Bapak beri kesenangan kepada sazali, manjakan sazali.”

Moral: adeh! Macam ni punye anak pon ada ke. Taknak komen lebih, saya nikah pon belum..huhu..


Bos kepada pekerjanya



“Kau nih, yang buka fb tu kenapa???waktukerja sekarang nih. Jangan sampai aku potong gaji. Baru padan muka!” marah bos kepada izzat. “Adeh! Kantoi pulak”izzat mengeluh..

Moral: usha la kiri dan kanan dulu..kih3..satu lagi waktu kerja sebolehnya elakkan berfb..


Ketika di jalan raya


“woiiiiiiiiiiiii!!!!!!!!!!!!!!!!!, mau mati ka…@#$%^%&**((((*&&^$$$$!@@@@@$$$...(paham2 la.huhu..)” kebiasannya jika ada pemandu yang buat hal atau tersalah cara memandu.

Moral: Bila diatas jalan raya, berhati2 lah ye kita semua. Jangan ikutkan emosi tu,ingatlah orang tersayang..hihi..

Dan ada banyak lagi kes yang boleh menimbulkan kemarahan. Kalau baca di paper ada juga yang terbunuh hanya kerana marah.

Kita kena kawal panas baran, jangan sampai perkara tidak diingini berlaku. Marahla ketika perlu. Kalau diam dan senyap sangat pon x boleh nanti kena pijak kepala pulak. Berpada2 lah ketika marah ye.


Nah! Baca hadith nabi tentang marah serta cara rawatannya..


Perkara Marah dan Yang Berkaitan Dengannya


Dari Abu Hurairah ra, bahawasanya seorang lelaki telah berkata kepada Nabi Muhammad SAW. “Berilah wasiat kepada aku”. Sahut Nabi : “Janganlah engkau marah”. Kemudian dia mengulangi beberapi kali. Sabda nabi: “Janganlah engkau marah.” Riwayat oleh Imam Bukhari.


Penerangan Hadis


Adapun maksud perkataan “Janganlah Marah” yang dikatakan kepada lelaki tersebut ialah jangan menurut nafsu kemarahan itu, dan bukanlah maksudnya melenyapkan sama sekali nafsu itu. Ini kerana kemarahan adalah satu-satunya dari tabiat manusia yang tidak mungkin dihapuskan.

Sabda Nabi pada hadis yang lain: “Jauhilah kemarahan, kerana ia adalah bara api yang bernyala-nyala dalam hati anak Adam”. Cuba kita lihat bagaimana jika seseorang dalam keadaan marah. Kedua-dua matanya merah dan urat lehernya akan kelihatan timbul. Rasulullah pernah menerangkan: “Bahawa kemarahan itu dari syaitan. Dan sesungguhnya syaitan itu dijadikan dari api. Api hanya dapat dipadam dengan air. Apabila marah oleh seseorang kamu maka hendaklah ia berwudhuk”.

Abu Dzar al-Ghifari berkata: Rasulullah pernah berkata kepada kami: ”Apabila marah seorang kamu yang sedang berdiri maka hendaklah ia duduk supaya hilang kemarahannya. Kalau masih belum juga hilang maka hendaklah ia berbaring”.

Wallahu A’lam

(sumber Hadith 40 , Mustafa Abdul Rahman)

Friday, December 24, 2010

Mantapkan servis tu!

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..



Salam 2 all..


Pagi tadi saya sedikit hairan mengapa rumah sunyi sepi tidak seperti selalu. Kebiasaanya lampu di rumah sudah cerah sekitar 7 lebih. Pelik melihat maksu dan abah tidak pergi bekerja. OH! Rupanya cuti krismas..huhu..


Pagi tadi kami bersarapan di sebuah restoran di pekan manjung. Apa yang saya nak highlightkan di sini ialah kadang2 kedai2 makan ni servisnya kurang mantap. Mana taknya seorang pekerja tulah nak amik order, pekerja tu jugaklah nak hantar makanan. Bertindan kerja hingga membuat pelanggan lama menunggu. Bukan kata nak dapat makanan, order pun lambat. Sampai nak tercekik dengus abahku.huhu..


Maka, disini saya nak memesan kepada peniaga restoran supaya meningkatkan lagi kualiti servis kepada pelanggan sebab yang untungnya kalian. Kualiti servis yang saya maksudkan seperti ambil order ,hantar order, makanan, kebersihan dan lain2 yang dirasakan perlu. Ingat! “customer is always right”. Semoga perniagaan orang islam kita terus maju dan sukses. AMEEN..

Wassalam..

Wednesday, December 22, 2010

Seronoknye kritik orang!

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..


Sekadar gambar hiasan

Orang yang cemerlang adalah orang yang bersyukur apabila dikritik atau ditegur.


Kadang-kadang bila di kritik tentang sesuatu hal yang kita lakukan pasti akan bederau darah dalam tubuh. Tambah2 jika apa yang kita lakukan telah diusahakan sepenuh hati. Namun kadangkala kita lupa, di sebalik kritikan itu rupanya ada hal yang perlu di fikirkan.


Jika kita hendak mengetahui kelemahan diri kenalah dengar dari musuh. Saya tak kata pengkritik adalah musuh tapi bolehla di anggap sebegitu kerana mereka kebiasaannya akan komen apa yang mereka perhatikan. Sudah tentu ia tidak di sertai dengan niat untuk menjadi kroni atau seerti dengannya. Maka, kita boleh mengetahui kelemahan apa yang kita buat melalui pengkritik2 di sekeliling kita.



Pengkritik yang jujur dan telus dapat membantu kita menyusun hidup dengan lebih mantap dan tersusun seterusnya menjadikan kita hebat!


Terdapat beberapa sikap pengkritik yang baik, antaranya ialah :


  • Ayat-ayat dan bahasa yang dilontarkan berhikmah.
  • Bercakap dengan cara yang merendah diri, bukan sombong yang hanya untuk meninggi diri bahawa dirinya sahaja yang sempurna.
  • Bercakap benar tanpa menyembunyikan kebenaran
  • Menegur secara bersendirian. Ini adalah antara perkara yang perlu di ambil perhatian oleh siapa2 yang mahu menegur atau mengkritik. Jika bukan ‘stage’ yang sepatutnya mengkritik di tempat awam seperti di Malaysian Idol dan seertinya haruslah di tegur secara bersendirian. Ini supaya tidak membuka aib orang yang di tegur.
  • Niatkanlah kritikan tersebut kerana Allah tanpa disertai niat untuk memalukan orang yang di tegur.
  • Kritikan yang di lontarkan sepatutnya jujur dan telus dari hati.


Sikap yang perlu ada pada orang yang di kritik :


  • Berlapang dada.
  • Berterima kasih kepada orang yang mengkritik kerana memberitahu kelemahan diri.
  • Membetulkan jika terdapat kesalahan fakta daripada orang yang mengkritik.
  • Berusaha mengubah kea rah yang lebih baik.


Terdapat juga kesan-kesan jika seseorang itu tidak mahu dikritik. Maklum sajalah, siapa mahu dirinya dikritik kan. Antara kesan2 tersebut ialah :


  • Tidak dapat mengevaluasi diri berikutan hanya syok sendiri dalam menilai diri.
  • Pasti tidak akan Berjaya menggapai kejayaan yang hakiki.
  • Menjadi orang yang ego dan sombong.
  • Pemikiran stereotype.
  • Tidak akan tahu kelemahan diri.


Akhir kalam, lebih baik musuh yang memberitahu secara telus dan jujur kelemahan diri daripada sahabat yang berdiam diri daripada bercakap benar. Makanya, mari menjadi orang yang berlapang dada apabila menerima kritikan dan orang yang mengkritik secara bijak!


Sekian, Wassalam..


Rujukan : Menerobos sempadan diri oleh DATO’ DR. HJ. MOHD. FADZILAH KAMSAH bersama HJ. MUHAMMAD ZAKARIA & ZIZI AZLINDA MOHD. YUSOF.

Kawan yang bagaimana sih

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..


Pepatah Melayu dahulu kala ada menyebut berkawan biar seribu, bercinta biar satu, bermusuh biar takda. Eh, itu saya tambah..huhu..


Bila cakap pasal kawan ni macam2 jenis ada. Nak hurai semua pening kepala..kih3. Sepanjang saya hidup kat atas muka bumi ni ada satu kelompok kawan2 yang ciri2 nya sangat saya suka. Juga telah di sebutkan oleh Rasulullah SAW suatu ketika dulu :



“Dari Abi Hamzah Anas bin Malik r.a khadam Rasulullah SAW dari Nabi SAW sabdanya: Tiada seorang kamu hingga ia mencintai untuk saudaranya apa yang ia cintai untuk dirinya.”(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)-Hadith ke-13 (Hadith 40 karangan Imam Nawawi).


Bukan senang nak dapat kawan yang ada ciri2 seperti ini melainkan ia punya kecintaan pada Allah, rasul dan jihad yang tinggi serta menjaga agamanya. Untuk kita mendapat kawan seperti ini seharusnya kita yang harus memulakan ia dahulu.


Kawan yang baik pasti ia akan menjaga hak-hak sahabatnya. Orang yang faham apa yang dikehendaki islam dalam persoalan berkawan pasti akan lebih terkehadapan menunaikan hak-hak tersebut itu pun seandainya ia beramal dengan apa yang ia ketahui.


Sekian dari saya, MARI BERUKHWAH KERANA ALLAH!!!

Monday, December 20, 2010

Cuti dan kita

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..

Cuti Ipta/s kini sedang menghampiri penghujungnya. Eh, yeke? Lagi 10 hari la..huhu..lambat lagi. Namun saya sendiri sedang menghitung hari dek kerana merasa bosan berada di rumah. Tapi di mulut je, di hati nak lepak lagi lama kat rumah. Mungkin ramai adik2 yang masih bersekolah berasa bosan juga berada dirumah. Bagi sesetengah pelajar ipta/ipts cuti semester digunakan untuk mencari wang lebih untuk belanja sendiri. Saya sempat jugalah bekerja selama 2 minggu walaupun perancangan asal selama sebulan, namun ketetapan Allah mengatasi segalanya. Setelah 2 minggu terus saya pulang ke teratak bonda.


Masa banyak dihabiskan di depan laptop mengexplore pelbagai perkara berfaedah. Kadang-kadang bosan juga. Maklumlah, sakit mata nih duduk depan skrin lame2.


Sebelum cuti semester bermula, sempat saya meminjam beberapa buah buku tentang kewangan dan gelagat pengguna di perpustakaan universiti untuk bacaan sepanjang cuti. Ini satu hal yang ingin saya kongsikan kepada pembaca sekalian. Statistik menunjukkan rakyat Malaysia kini membaca 7 buah buku dalam setahun, satu peningkatan yang baik berbanding sebelum ini yang hanya 2 buah buku setahun .


Persoalannya, adakah kita termasuk dalam kelompok tersebut ? Fikir dan muhasabahlah. Kadang-kadang buku akademik memang kita malas nak usik sebab tebal sangat. Saya sendiri akui , tapi janganlah kita padamkan terus rasa hendak membaca dalam diri kerana itu antara cara yang terbaik untuk mendapatkan ilmu. Iqro’!


Cubalah cari buku-buku yang boleh dikatakan “added value” buat diri kita seperti buku islamik dan sebagainya. Saya sehingga sekarang bingung apa nilai dan aspek yang boleh di aplikasi sepanjang 3 semester belajar dalam kos ‘marketing’ yang di ambil di Universiti. Nah!, makanya perlu ada nilai tambah dengan membaca dari sumber-sumber lain untuk memantapkan diri.


Justeru, pesanan untuk diri saya sendiri dan kawan2,dikala cuti masih berbaki ini, di samping online, tidur dan makan jom kita membaca!. Jika berat maka mulalah dengan novel2 picisan dan cubalah beralih ke bahan bacaan yang membina jika rasa sudah selesa dengan tabiat membaca.


Selamat Beramal!


Sekian dari Penulis, Wassalam…

Cerita politik!!!

Salam seakidah to all Muslim.


Pertamanya terima kasih kerana sudi membaca blog ini, walaupun tulisan saya bukanlah terbaik seperti penulis-penulis yang lain. Saya baru hendak menceburi dunia penulisan dengan berblogging. Saya harap dapat terus istiqomah menulis.


Entry kali ini saya suka hendak berkongsikan dengan pembaca tentang politik masa kini. Saya tidak tahulah pembaca di pihak yang mana. samaada kerajaan(UMNO,MCA,MIC & GERAKAN) atau pembangkang(PR) saya hendak berkongsi sesuatu yang mungkin memberi sedikit pencerahan buat kita semua.


Apa yang maksudkan dengan perkongsian tersebut adalah tentang sebuah blog ahli politik iaitu http://zul4kulim.blogspot.com/ , beliau juga seorang ahli politik. Sepanjang saya membaca blog2 ahli politik saya merasakan fikrahnya untuk ummah jelas dan boleh dikatakan sebagai alternatif kepada kita untuk mencari kebenaran. Cubalah saudara/i pembaca mengikut perkembangan blog ini. Dibawah saya sertakan tulisan terkini beliau yang bertajuk "HILANGNYA SEJARAH HANG NADIM". Selamat membaca!


Salam 2 all.


Semasa merancang strategi untuk berkuasa, Lee Kuan Yew & PAP menjadi terlalu Melayu. Masuk masjid turun masjid menjadi lumrah. Setelah berkuasa umat Islam bangsa Melayu tiada dalam kamus Kuan Yew mahupun PAP. Melayu yang menjadi alat mereka mendapat kuasa akhirnya diterajang, dan dengan politik yang licik akhirnya Singapura hilang dari rumpun Melayu. Sejarah Sang Nila Utama dipadamkan dengan kisah Stamford Raffles. Nama Singa Pura (Bandar Singa) dari sejarah penemuan singa oleh Sang Nila Utama bertukar menjadi Singapore! Azan kat masjid pun dipertikai! Maka terloponglah bangsa Melayu meratapi kehilangan negaranya.


Kitsiang & DAP hari ini sanggup turun masjid naik surau untuk memikat Melayu. Siap isytihar diri sebagai Kalipah Guan Eng lagi. Maka bertakbirlah Melayu terpukau dengan silap mata DAP. Sampai nama tuhan dia pun dijual takpe sebab Kitsiang dan anak lakinya sedara kita sekarang kata pak jangoat. Rupanya benar kata pujangga, memang bangsa Melayu mudah lupa.

Saja teman perturunkan artikel dibawah ini untuk menjadi renungan dan bahan buat umat Islam bangsa Melayu mencerminkan diri. Sejarah itu cermin suatu bangsa. Kalau bangsa itu memilih untuk membutakan mata kepada sejarahnya, maka itulah permulaan berakhirnya bangsa itu. Janganlah ulangi kesilapan dahulu. Na'uzubillah.


Wassalam.



Zulkifli Bin Noordin
Ahad
12 Muharram 1432
19 Disember 2010



#######################



Beberapa pemimpin DAP melenting apabila disebut DAP adalah parti paling rasis.


Hakikatnya, DAP lebih menumpukan perjuangan untuk kaum tertentu sahaja. Itulah agenda besar parti tersebut yang matlamat akhirnya untuk membawa Malaysia menuju negara republik. Laungan kononnya parti itu mengutamakan rakyat Malaysia dahulu, kaum kemudian - hanyalah sandiwara.


Bukan setakat agenda dan hala tuju, jawatan utama dalam DAP sejak dahulu lagi dikuasai oleh satu kaum walaupun mendakwa parti itu dianggotai pelbagai kaum.


Pemimpin-pemimpin kaum India dalam DAP misalnya tidak mendapat tempat sewajarnya meskipun peranan mereka cukup signifikan. Kegagalan Naib Pengerusi DAP Perak, M. Kulasegaran mempertahankan jawatannya baru-baru ini menjadi bukti. Beliau adalah mangsa muslihat politik kaum dalam DAP yang sebenarnya cukup tebal.


Terbaru, pelantikan Chow Kon Yeow sebagai Pengerusi DAP Pulau Pinang mencetuskan persoalan. Sepatutnya Jagdeep Singh dilantik kerana mendapat jumlah undi tertinggi dalam pemilihan anggota jawatankuasa negeri.


Begitu juga kedudukan Timbalan Ketua Menteri, Prof. Dr. P. Ramasamy, yang dilihat sekadar kosmetik. Ternyata, pemimpin India dalam DAP dipinggirkan secara sistematik. Lalu Awang ingin bertanya buat kesekian kalinya kepada Setiausaha Agung yang juga Ketua Menteri, Lim Guan Eng, siapa yang sebenarnya rasis?


Itu belum menyentuh tentang nasib segelintir Melayu dalam DAP, lagi menyakitkan hati. Mereka hanya menjadi boneka untuk dipergunakan sebagaimana dilakukan pemimpin utama PAP Singapura, Lee Kuan Yew menjinakkan Melayu suatu masa dahulu. Berdasarkan sejarah, PAP dan DAP daripada benih perjuangan yang sama. Kini strategi PAP digunakan oleh DAP. Parti tersebut sedang memperhebatkan usaha menarik seramai mungkin Melayu menjadi ahli dan penyokongnya.


Cubalah kita renungkan kembali kepada dekad 1960an. Apakah beza pendekatan yang digunakan oleh PAP dahulu dan DAP sekarang, jawapannya - sama sahaja. Pada waktu itu, Kuan Yew dalam usaha mendapatkan sokongan Melayu melakukan apa sahaja yang menjadi harapan orang Melayu. Beliau banyak berinteraksi dan mendampingi orang Melayu. Malah aktif melawat masjid dan surau sambil memberi ucapan yang manis-manis bagi melegakan orang Melayu. Apabila Kuan Yew dan PAP semakin kukuh berkuasa, akhirnya Melayu tidak lagi diberi perhatian yang sama dan mula diabaikan.


Di Singapura, azan dari masjid dan surau pun perlu diperlahankan walaupun dulu Kuan Yew tidak kisah dengan suara azan yang kuat berkumandang. Orang Melayu juga tidak berpeluang menyandang jawatan utama dalam agensi dan jabatan penting kerajaan termasuk pasukan keselamatan. Untuk menjadi juruterbang pesawat pejuang apatah lagi. Kuasa undi Melayu dilemahkan dengan pelbagai cara termasuk penempatan semula. Janji-janji untuk membantu Melayu tidak bertahan lama. Pernah termaktub dalam perlembagaan asal pembiayaan penuh kepada pelajar Melayu dari sekolah rendah hingga universiti. Bagaimanapun ia dihentikan pada tahun 1994. Biasiswa presiden juga pernah diwujudkan puluhan tahun lalu tetapi hanya dua pelajar Melayu yang dapat.


Cari pula jawapan berapa orang menteri Kabinet Melayu di republik itu ketika ini - tidak seperti peringkat awal. Dokumen sejarah turut ditulis semula mengikut aspirasi PAP agar Melayu tidak kelihatan dominan peranannya.


Yang nyata, di sebalik segala pengorbanan dan sokongan Melayu, kaum itu akhirnya dikhianati dan diragui. Dalam laporan National Geographic, Kuan Yew mengkritik orang Melayu dengan mendakwa kaum itu tidak prihatin untuk membantu kaum lain jika negara ditimpa kebuluran. Maknanya, Melayu tidak boleh diharapkan dan tidak boleh dipercayai sedangkan Melayu merupakan bangsa yang paling pemurah dan bertolak ansur. Banyak lagi penghinaan Kuan Yew kepada Melayu. Mesejnya, itulah juga risiko yang menanti Melayu apabila DAP berkuasa penuh nanti. Sekarang ini pun gerakan untuk melemahkan Melayu semakin menjadi-jadi. Tetapi malangnya ada pemimpin pembangkang Melayu seperti Anwar Ibrahim yang menjadi pengkhianat bangsa dan kepimpinan PAS pula saperti tidak sedar diri dan asyik mengikut rentak DAP. Malu rasanya ada pemimpin Islam dan Melayu yang seperti itu.

Tuesday, December 14, 2010

Harga barang naik lagi!

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..

Salam persaudaraan kepada saudara/i pembaca sekalian, cuti semester setiap ipta/s sedang menghampiri pada penghujungnya. timbul keresahan di hati saya apabila harga barang yang baru2 ni naik lagi, keresahan ini timbul apabila di tempat saya menginap iaitu asrama yang disediakan pihak universiti agak sukar untuk berjumpa kedai2 yang harga makanannya relevan untuk pelajar. Kebanyakannya mahal dan kawan2 saya sendiri sering kali merungut ketiadaaan wang kerana makanan yang mahal2 belaka.


Namun, apakan daya sebagai mahasiswa saya dan kawan2 harus mencari alternatif untuk memastikan cukupnya wang bagi menampung pengajian dan survival kami di Universiti.



Apapun harga barang sudah naik, kita serahkan saja kepada pemerintah dan pembangkang untuk menyelesaikan masalah ini. Rasanya belum masanya lagi Mahasiswa di Malaysia ini untuk bertindak memprotes, berdemonstrasi membangkitkan isu ini. Mahasiswa/i kita sedang di landa penyakit yang sangat berbahaya abad ini iaitu hedonisme. Bahayanya wabak ini kerana ia membekukan pemikiran mahasiswa/i untuk berfikir lebih matang dan membuatkan mahasiswa/i seolah berada dalam comfort zone. Situasi ini mungkin sedikit berbeda dengan Indonesia yang mana Mahasiswa/i bebas menyatakan pendapat mereka demi kesejahteraan ummah.



Apapun kita mahasiswa/i Malaysia harus bangkit. Bagi yang menyedari mari kita bergabung dengan gerakan islam yang kita yakini perjuangannya. MARI BERJUANG menentang budaya hedonisme. Saya pesan pada diri saya dulu, ayuh pembaca semua mari mulakan dari diri kita dahulu. Buang budaya hedonisme dalam diri kita dulu!!!



Sekian sekilas pandangan saya..



Di bawah ini saya sertakan pandangan seorang penulis yang merupakan pelajar tahun 4, jurusan Pengajian Ilmu Wahyu dan Warisan, UIAM dan merupakan exco perhubungan awam, Kelab Ma'ruf 2009/10 berkenaan pandangan beliau tentang artikelnya yang bertajuk "Mahasiswa kecewa harga barang naik lagi"



Rakyat Malaysia dikejutkan dengan kenaikan harga barang '4 dalam 1' pada minggu lalu. Kenaikan ini memberi beban yang besar kepada rakyat Malaysia memandangkan musim persekolahan akan bermula pada awal Januari hadapan.



Lebih malang lagi, kesannya bakal dirasai oleh seluruh lebih 300,000 mahasiswa di Malaysia apabila semester baru akan dibuka menjelang hujung Disember ini.



Alasan pengurangan subsidi harga barang amat tidak relevan apatah lagi kenaikan barang baru sahaja berlaku tidak sampai enam bulan lepas iaitu pada 15 Julai yang lalu.



Di sini, mahasiswa mempertikaikan di mana prinsip 1Malaysia yang dilaung-laungkan oleh Kerajaan selama ini. Jika betul rakyat didahulukan, kenapa kenaikan berlaku dalam masa enam bulan?



Seperti kata pepatah 'kera di hutan disusui, anak sendiri mati kelaparan.' Rakyat terus menjadi mangsa penarikan subsidi sedangkan kerajaan mampu membayar perunding-perunding asing dan kroni mereka.



Jika terus menerus berlaku perkara seumpama ini, mahasiswa pastinya akan terus dizalimi demi menjaga kepentingan sesetengah pihak.



Kenaikan harga makanan di kampus pusat pengajian tidak dapat dielakkan lagi kerana pengusaha kafe atau kantin terpaksa menanggung kos pengangkutan lebih dari biasa akibat kenaikan petrol dan diesel serta kos bahan makanan seperti gula.



Hal ini menimbulkan kemarahan dan rasa tidak puas hati terutamanya mahasiswa yang akan menempuh semester baru. Bagaimana hendak cukup biasiswa/pinjaman diberikan jika keperluan sara hidup semakin naik.



Kesannya, lebih ramai mahasiswa terpaksa mengikat perut untuk meneruskan pengajian dan berkerja sambilan untuk menampung kos sara hidup.



Jika perkara ini berlaku secara berterusan, bagaimana Malaysia hendak melahirkan pelapis dan rakyat yang kompeten dari sudut akademik mahupun sahsiah jika mahasiswa tidak dapat fokus dalam pengajian mereka?

Monday, December 13, 2010

HIdup Melayu!!!


Salam 1 akidah buat pembaca. Entry kali ini saya ingin berkongsi satu isu yang sering di ulang2 oleh pejuang agama dan bangsa yakni berkenaan orang melayu kita hari ini. Oh! memang sedih sekali kini bangsa melayu seolah bangsa yang lemah, hina, di pandang rendah, yang teruk, buruk semua di letakkan atas bangsa melayu. walaupun jika di lihat bukan semua begitu. lihat saja ramai juga orang melayu yang berjaya dan kejayaan mereka boleh kita banggakan contohnya Tuan Azizi Ali, Tan Sri Syed Mokhtar Bukhari dan ramai lagi.


Namun, bangsa kita terus di henyak dan di lemparkan dengan pelbagai tomahan yang menyakitkan hati dan telinga.


kadang-kala hanya kerna nila setitik rosak susu sebelanga. Baru2 ini ketika saya bekerja sebagai promoter di sebuah pasaraya, saya agak terkejut dengan kenyataan yang di berikan 'supervisor' yang berbangsa melayu. Saya agak marah kerana dia tidak beritahu awal2 bahawa untuk solat jumaat memang tak dapat jika tiba syif untuk bekerja. Admin marah kerana pekerja melayu sebelum ni bukannya solat tapi tidur, melepak dan sebagainya. Yang ni pun sengal juga, hmm..bangsa kita! apa nak jadi. Akhirnya, admin terus tutup surau dan tiada tempat untuk solat di dalam pasaraya tersebut. Amat menyedihkan hal ini kerana jika ada surau pun tak solat apatah lagi jika ketika tiada surau, memang habislah orang melayu kita.


Apa yang membuatkan saya marah ketika itu apabila 'supervisor' ni beritahu selepas 4 hari kami bekerja. Haish, katanya lupa nak beritahu. Saya sangka baik dia pergi solat, tapi pekerja melayu lain yang islam ada yang tidak solat jumaat.


Baru saya tahu susah juga jika majikan kita bukan islam, susah untuk menunaikan kewajipan sebagai muslim. Namun, saya tetap memilih ke solat jumaat. 2 orang kawan saya terpaksa solat zohor saja. Minggu depannya kami semua yang kerja sekali dengan saya dapat solat jumaat atas budi bicara 'supervisor' cina kami ni. Dia agak memahami kehidupan dan kewajipan seorang muslim. Ini kerana kami boleh dan di izinkan untuk solat fardhu dengan mudah. Tidak semua majikan yang bukan islam berfikiran sempit, masih ada yang open minded. Jadi, jangan kita benci orang bukan islam yang menjadi majikan kita. Berikanlah kefahaman kepada mereka sebaiknya.


sekian saja dari saya..wassalam..

Kita kena berdikari!!!

Salam 1 akidah buat pembaca blog notalelaki.blogspot.com. Entry kali ini suka untuk saya berkongsikan pandangan tentang topik berdikari.

Berdikari? Satu perkataan yang biasa kita dengar, kadang-kadang ia sinonim dengan mereka yang akan masuk ke sekolah asrama. Mungkin di situ terselit nilai berdikari kerana anak-anak tidak lagi boleh mengharapkan ibu untuk membasuh pakaian, kasut sekolah dan sebagainya. Biasanya kita mendengar anak-anak yang masuk sekolah pada usia 13 tahun selepas UPSR, rupa-rupanya ada yang lagi awal. Kawan saya bagi tau kakaknya pada usia 7 tahun sudah di hantar ke sekolah asrama. Tu dia lagi awai, saya kalau dihantar ke sekolah asrama pada usia 7 tahun rasanya duduk sehari je. Maklumlah, tahun 1 tak pandai apa lagi.



Mungkin situasi saya yang tidak punya masalah keluarga, maksud saya keluarga saya bahagia tidak seperti beberapa kawan saya yang ibu bapanya bercerai buatkan saya lambat matang dalam erti kata berdikari. Sudah tentu ia menuntut mereka untuk lebih berdikari ketika terjadinya perpisahan tersebut jika ia berlaku di awal usia mereka.



Tak dapat di bayangkan kesusahan kawan saya nih. Dahla kurang kasih sayang, kena belajar berdikari sendiri pula jika ada masalah yang dihadapi.



Saya nasihatkan buat pembaca sekalian hargailah kebahagiaan yang kita kecapi hari ni, bukan semua orang memilikinya.



Baik, agak panjang saya berceloteh..huhu..dalam kehidupan kita ni ada masa-masanya kita perlu untuk berdikari sendiri. Setiap orang ada waktu-waktu mereka untuk mula berdikari. Saya mula berdikari menguruskan hidup walaupun tidaklah sepenuhnya ketika usia 18 tahun apabila di terima masuk ke matrikulasi gopeng, Perak.



Bermula dari situ saya mula mengenali dunia luar, dunia hiburan, dunia penuh cabaran, dunia social, dunia game, dunia orang yang couple dan macam2 dunia lagi. Sudah semestinya saya akan memasuki salah satu dunia-dunia tersebut atau memasuki dan merasai dunia yang saya sebutkan tadi. Oh!, seandainya jika kita memasuki dunia2 game, couple, hiburan dan lain2 yang berunsur hedonism(keseronokan melampau) pasti akan rosak. Kadang-kadang kita tak mahu terjebak namun akibat kurangnya kefahaman islam, kurangnya mujahadah(melawan nafsu), malu untuk bergaul dengan orang-orang soleh yang dapat memberikan kata-kata hikmah maka pasti kita akan hanyut dengan dunia tersebut.



Saya tidak bercadang untuk mengulas panjang bahagian ini, biarlah ia menjadi kenangan buat diri saya.



Sehingga kini saya sendiri masih belum berdikari sepenuhnya kerana masih bergantung pada kewangan yang di berikan abah, rumah dan kereta sendiri pun belum ada lagi. Aset saya kini adalah sebuah motor EX5 pemberian abah. Itupun guna duit abah.



Sebenarnya apa yang saya mahu highlightkan berkenaan topik berdikari post ini ialah dari segi kewangan..Huhu..saya cenderung sekarang untuk menulis tentang kewangan kerana kini pembacaan saya tidak hanya seputar keluasan islam sahaja, juga kesyumulan islam itu sendiri. Saya ada membeli buku tentang kewangan juga kini.



Pembaca sekalian,



Semakin meningkat usia kita harusnya pemikiran kita perlu lebih matang dan bersifat dewasa. Apa yang membenarkan ini berlaku adalah pembacaan kita, kerana itu yang membentuk pola fikir kita.



Jika komik naruto yang sering kita baca, maka pola fikir kita juga akan di pengaruhi oleh unsur naruto.



Kembali pada kewangan tadi, saya sering kali kehabisan wang PTPTN sebelum tamat pengajian setiap semester. Aduh! Kadang-kadang sesak je rase. Nasib baik rezeki yang Allah berikan tidak putus-putus. Diberikan wang lewat abah saya yang kuat bekerja. Saya rasa situasi ini berlaku hampir pada semua kawan2 yang masih belajar.



Jadi, saranan khusus buat diri saya dan pembaca yang di kasihi. Harus kita belajar bagaimana untuk berdikari dalam mendapatkan wang dan perlu bijak menguruskan kewangan kita.



Untuk kali ini saya mencadangkan sebuah buku tulisan Tuan Azizi Ali yang berjudul “JUTAWAN DARI PLANET JUPITER”. Publishernya adalah TRUEWEALTH.



Selamat membeli dan membaca!



Wassalam, ketemu pada entry seterusnya..

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails