Wednesday, May 26, 2010

Kekecewaan yang terubat..

“Memang kecewa tol , jauh-jauh datang tidak dapat juga menyelesaikannya. Ini bermakna aku terpaksa datang lagi ke ipoh.” Keluh hatiku setelah pejabat tersebut tutup kerana buka separuh hari sahaja.

Nasib baik aku mengajak Ridan menemaniku, terubat sedikit ketensionanku.
Untuk menebus kekecewaan tersebut aku mengajak Ridan ke ipoh parade. Sengaja aku mengajak Ridan ikut supaya memudahkan untuk menunjuk jalan serta dapat berukhwah dengannya sekali gus.

Sewaktu di ipoh aku sudah maklum sebelum ni memang penuh dengan kaum cina, di mana-mana sudut ada sahaja kaum cina. Habis pahalaku terhakis dek terpandang perkara-perkara yang haram.


Tidak dapat mengelak sepenuhnya kerana terlalu ramai dan mereka ni kalau boleh nak pakai pakaian paling seksi. Huh..tidak boleh nak buat pa.


Maklumla, kawasan ipoh seolah-olah dikuasai orang mereka..hmm..kecewa jugalah bila memikirkan..

Tujuanku mengajak Radin ke ipoh parade untuk membeli buku tentang bisnes internet. Ternyata kali ini tidak mengecewakan kerana aku menjumpai buku yang selama ini ku cari.

Aku ni memang gila dalam membeli buku, walaupun tidak semua buku aku dapat habiskan. Namun bagiku, itu tidak penting asalkan aku dapat nilai dan ibroh daripada buku yang aku beli selain sebagai pahala buatku diakhirat kelak jika ada yang meminjam bagi menambah tsaqofah.

Tiga hari berikutnya aku tergerak untuk pergi semula ke ipoh untuk menyelesaikan urusanku. Terus aku menelefon seorang ikhwah UTP iaitu Zizi. “ Salam, akhi boleh ana pinjam motor antum ? nak setelkan urusan di ipoh.” Zizi sempat berseloroh denganku. Memang beginilah aku dan ikhwah UTP. Bicaraan kami jarang sekali bersifat serius. Ada saja point untuk dikenakan..huhu..mungkin inilah faktor yang merapatkan lagi hubungan.

Setelah itu, aku terus ke UTP apabila urusan dengan JPJ selesai. Sampai-sampai saja aku terus menelefon Zizi dan dia mengajak aku untuk makan dan solat terlebih dahulu. Selesai saja makan dan solat aku terus gerak ke Ipoh.

Dalam perjalanan, aku sempat lagi mesej dengan Radin untuk mengajaknya menemaniku sekali lagi. Aku sungguh berbesar hati kerana Radin sudi menemaniku sekali lagi. Radin memang begitu dari dulu. Jarang sekali menolak ajakan sesiapa untuk kemana-mana (x tau la klu dh nikah nant cne..hehe..jangan mrh Radin).

Sungguh perjalanan hari ini sangat panas. Aku merasakan kepanasan sehingga ke tulang (huhu..analogi melampau).

Tapi, memang benar kepanasan hari tu memang luar biasa padaku. Namun ku gagahi juga demi menyelesaikan urusanku.

Ketika hendak ke pejabat tersebut aku dan Rizan melalui satu tasik dan ianya dikelilingi kawasan pasir (ibarat seperti padang pasir). Terus aku terkenang perjuangan Rasulullah dan para sahabat.

Bagaimana para sahabat sanggup untuk berhijrah ke madinah dalam keadaan persediaan yang tidak cukup disertai pula dengan perasaan yang sangat berat untuk meningglkan keluarga dan terpaksa melalui padang pasir yang panasnya lebih dari kepanasan yang kurasakan kini walaupun aku hanya menaiki kotor jika nak dibandingkan dengan para sahabat yang hanya berjalan kaki dan menaiki unta.

Untuk pengetahuan, suhu darjah kepanasan padang pasir di tanah arab jauh lebih tinggi kerana disana tidak mempunyai awan tidak seperti mana di Malaysia yang sedikit sebanyak dapat mengurangkan terjahan cahaya matahari ke muka bumi.

Benarlah firman Allah swt didalam kalam-Nya yang Maha Benar surah at-taubah ayat ke 42 “ Sekiranya (yang kamu serukan kepada mereka) ada keuntungan yang mudah diperoleh dan perjalanan yang tidak seberapa jauh, nescaya mereka mengikutimu, tetapi tempat yang dituju itu terasa sangat jauh bagi mereka. Mereka akan bersumpah dengan (nama) Allah.” “Jikalau kami sanggup niscaya kami berangkat bersama-samamu.” Mereka membinasakan diri sendiri* dan Allah mengetahui bahawa mereka benar-benar orang yang berdusta.

Hanya mereka yang terpilih saja dapat berada diatas jalan-Nya. Jadi berusahalah untuk menjadi pengikut dan pendokong dakwah ini. Janganlah kita banyak beralasan dek kerana terpesona dengan fatamorgana dunia.


Akhirnya, selesai juga urusanku di ipoh. Rupanya urusan tersebut tidaklah sukar untuk disiapkan. Alhamdulillah..


Selesai saja urusan aku terus menghantar Rizan pulang walaupun terasa hendak berjalan-jalan lagi di sekitar Ipoh. Memandangkan aku pun hendak mengejar masa dan perlu sampai ke rumah sebelum maghrib, maka aku membatalkan niat untuk mengelilingi bandaraya ipoh.

Sekian sedikit coretan dariku. Moga pembaca dapat mengambil sedikit ibroh..Wallahualam..


*Mereka akan binasa disebabkan sumpah palsu mereka.

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails