Thursday, May 27, 2010

USTAZ ZAMBRI BERCERITA..

Ketika bangun saja dari tidur pada petang tadi terus aku ke dapur untuk mengambil segelas air teh. Fuh, terasa lega kerana suasana petang yang sedikit sebanyak memberi kehangatan pada diriku walaupun kipas sudah ku pasang sehingga ‘level’ ke lima.

Memang beginilah aku sehari-harian, asyik panas-panas saja. Ermm..mungkin lapisan ozon yang semakin menipis dek kerana gelojohnya manusia mengejar teknologi tanpa mengambil kira faktor alam sekitar.

Setelah ku habiskan minum segelas air terus aku ke ruang tamu untuk minum petang bersama ibuku yang sememangnya selalu menyiapkan juadah waktu petang. Ibuku memang rajin menyiapkan makanan untuk anak-anaknya. Aku yakin semua ibu seperti itu.

Kadang-kadang kami sekeluarga akan berkumpul diruang tamu, dari yang paling besar hingga yang paling kecil masing-masing punya cerita untuk dikongsikan.

Memang riuh-rendah suasana, apatah lagi aku yang sering men’drop’ apa yang adikku suarakan dari segi pendapat mereka dan sebagainya. Mana tidak riuhnya, saat-saat seperti inilah yang sering kurindukan apabila berjauhan dengan mereka.

Pada petang itu, aku tertarik dengan sebuah rancangan seolah rancangan reliti TV tetapi bukanlah bercorak pertandingan seperti Akademi Fantasia, Bintang Kecil, Malaysian Idol serta banyak lagi di Malaysia yang jelas-jelas berunsurkan hiburan ynag melampau semata.

Beda dengan rancangan yang aku lihat petang tadi, rancangan tersebut bertajuk USTAZ ZAMBRI BERCERITA.

Alhamdulillah, hiburan alternatif untuk kanak-kanak. Aku mengatakan demikian kerana ia adalah rancangan yang bercorak islamik dan pendekatan yang digunakan oleh penerbit dalam menyusun slot ditambah pula dengan penampilan Ustaz Zambri yang bersahaja menambahkan lagi keceriaan rancangan tersebut.

Syabas! buat penerbit, aku tertarik kerana Ustaz Zambri menceritakan juga kisah-kisah nabi dan pelbagai lagi.

Kanak-kanak juga dilibatkan dalam rancangan tersebut supaya nampak lebih ceria dan sesi penyampaian maklumat juga berkesan kerana sesi dua hala ditonjolkan sebagai contah Ustaz Zambri bertanya kepada mereka dan ada yang menjawab. Kadang-kadang mengamitkan keadaan.

Sebaiknya ibu bapa perlu menggalakkan anak-anak menonton rancangan tersebut bagi menambahkan lagi kefahaman terhadap islam itu sendiri.

Ini juga merupakan langkah awal untuk ibu bapa dalam mendidik anak-anak..

Huhu..aku pun belum nikah lagi nak bercerita pasal anak pada orang lain. Tak mengapalah, mungkin ini cuma nasihat dariku. Bak kata pujangga jangan melihat siapa yang berkata ,tapi lihat apa yang diperkatakan, setuju? (mesti antum setuju punya..hehe..).

Justeru, pesanan dariku buat mereka-mereka yang punya minat dalam bidang penerbitan rancangan televisyan, buatlah rancangan-rancangan yang dapat membina kefahaman umat terhadap islam.

Marilah kita menjadikan Iran sebagai negara contoh dalam hal mendidik umat kerana mereka sangat bersungguh menjaga hal-hal berkaitan kefahaman terhadap agama, sirah dan lain-lain.

Walaupun mereka puak syiah, tetapi perkara sebegini mereka titik beratkan dan apa yang mengejutkan dunia mereka juga sudah pun mempunyai senjata nuklear hingga menyebabkan Israel pun takut dengan mereka. Dimanakah kita ? sebagai puak sunni yang terang-terang dipihak yang benar. Fikir-fikirkanlah...

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails