Friday, June 18, 2010

Tips-tips student genius..

Assalamualaikum, bismillahirrohmaanirrohim..



Segala puji-pujian buat Allah SWT yang mengizinkan kita hidup sehingga saat ini. Semasa berjalan dari blog ke blog saya terbaca post dalam raredour.blogspot.com/2010/03/tips-tips-student-genius.html. Saya tertarik dengan isi kandungannya yang menceritakan kisah benar yang berlaku kepada seorang pelajar.



Suatu teladan seorang hamba Allah yang boleh kita ikuti, justeru saya meletakkan artikel ini kedalam entry saya kali ini buat pembaca blog saya. Satu perkongsian yang berguna buat saya terutamanya yang kadang kala hidup dalam keadaan prinsip yang goyah. Wallahualam...
(This article belongs to my friend , Syairazy Mahmud , eelshirazy.blogspot.com )



Pada masa yang terluang ini, saya tergerak untuk menulis tentang tips-tips untuk menjadi seorang student yang genius, saya bukanlah orangnya, cuma mengambil and menganalisis daripada seorang sahabat course engineering juga (kawan sekelas). Rasanya tidak perlu untuk nyatakan namanya disini, takut dia bangga pula.



Dari segi pencapaiannya, matrik pj dulu dia grade dengan cgpa 3.9 lebih2, pelajar terbaik sekolah menengah, dua tahun di matrik dengan 4.0 plat 3 semester except 1 semester. Hampir semua subjek engine di uiam gombak ini, dia yang high scores.



Ringkasnya, memang bestla kalau selalu dengan dia.



Ceritanya, dia ni dari segi penampilan and pergaulan macam orang biasa2 je, (same like as regular engine student). But his brain is the most powerful, his ideas is always seems to be the accurate one and his quizzes or results are usually the highest.



Mostly, he finish all the assignments and projects on time and sometimes more faster.


He also use to play computer games. A lot of games he had already completed the missions.


That is his life, then what make him too special for me are THE PRINCIPLE OF LIFE AND THE PENGHAYATAN OF ISLAMIC VALUES IN HIS DAILY LIFE. Thats make him a genius and a good muslim compare to other students.



1. He never tinggal kewajiban agama Islam even he is the one who does not wearing kopiah everytimes nor hafal quran nor sekolah agama. There is people who use kopiah evertimes but fail to obey Islam's orders.



2. Everytime after he pray solat fardhu, he do doa to Allah dengan bersungguh-sungguh. Zikir 5 minutes+doa+solat sunat. Yang ni memang saya dapat perhatikan daripada tingkah-laku dia, sampaikan saya sendiri rasa malu and segan dengan peribadi dia ini.



3. He never cheating in exam, what about ourselves?? He also never and does not like people who borrow his assignment or project then copy it. He said this is riduculuos student and tidak jujur, Allah kan perhatikan setiap gerak-geri kita.



4. Satu lagi, saya nampak dia ni sentiasa bersungguh-sungguh dan tidak amek sambil lewa dalam melakukan sesuatu kewajiban or kerja yang nak dibuat. In short, dia ni sudah apply konsep IHSAN dalam hidupnya.



5. Tambahan lagi, dia ni memang suka berfikir, tanya soalan dalam kelas kalau x faham, duduk barisan paling depan, selalu jumpa lecturer, sampaikan semua lecturer kenal dia.



6. Dia juga selalu dengar ceramah Ustaz Azhar yang mengajar bab fiqah tu. Dengar n aplikasi.



7. Tidak main message2 or coupling dengan sister lain. menjaga batas2 pergaulan, malah selalu menjauhkan diri sekiranya ada pergaulan bebas.



BUT WHAT HAPPEN TO US, ADA YANG HAFAL QURAN, ADA YANG PAKAI KOPIAH SELALU, ADA YANG BERDEGAR-DEGAR DENGAN MULUTNYA..



1. Awak malas study. assignment, awak tiru kerja orang lain tgh2 malam.



2. Dalam kelas awak duduk paling belakang, x faham x tanya, awak tidur dalam kelas, awak x jumpa lecturer.



3. Result exam awak memang sangat2 teruk dan sangat2 memalukan. Awak tukar kos pulak, pastu fail pulak, extend pulak..



4. Awak suka mengumpat orang lain. Tinggal solat jemaah.. Awak tidak bersungguh2 dalam berdoa.



5. Awak main message and islamic coupling+kepala otak+haram+x sudah2. Mengumpat sister...mengumpat muslimat...



CUKUP N ENOUGH LA.. JUJUR SAYA KATAKAN SAYA NAMPAK ISLAM ITU LEBIH TINGGI N MULIA KALAU BERSAMA DENGAN KAWAN N GENG INI. BANDING DENGAN LAIN......WHY??



Sebab ada yang ilmu tentang islam dia banyak, mengaji kitab2 pondok, sekolah agama, hafal quran, tapi bila saya dekati, nampak islam itu hina, lesu, malas, x bersinar.. banyak ceritanya pasal kawin2, cinta bertasbih, cintaku syurgaku, mainkan nama orang lain, buat lawak lebih22, buang masa lama2, entah saya pun x faham.



JADI KALAU DH BACA TU SEBARKANLAH KEPADA ORANG LAIN. Sama-sama amik pengajaran. dan iktibar. Saya pun banyak dosa, salah, silap dan ll.



About the author , his name is Syairazey Mahmud, one of my Darul Quran's friend , he's doing his first degree in Kulliyyah of Engineering , International Islamic University Malaysia.



Raredour : Yang baik jadikan teladan serta iktibar & yang buruk jadikan sempadan .

3 comments:

  1. Salam ukhwah..moga kita dapat mengambil ibroh dari seorang sahabat yang dikurniakan Allah dengan kelebihan yang hebat. Mari kita bersyukur dengan nikmat Allah..

    ReplyDelete
  2. Sama-samalah kita berbantu ke arah kebaikan & mencegah kemungkaran..insyaAllah..:)

    ReplyDelete

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails