Sunday, May 30, 2010

Salah faham terhadap puak wahabi.....(1)

Pada setiap malam sabtu sudah menjadi kebiasaan Ustaz Amri untuk mengajar kuliyah bahasa arab di Masjid Al-Hidayah di Seri Manjung, Perak. Aku turut tidak ketinggalan untuk duduk mendengar disebabkan terasa minat disebabkan ajakan seorang abang yang aku kasihi.

Setelah hampir sebulan berlalu (walaupun aku ada hari yang tidak hadir) mengikuti pengajian ustaz Amri, aku agak sedikit kehairanan mengapa abang Asri tidak turut serta.

Kebiasaannya dialah yang berada didepan sekali setiap kali kuliyyah di masjid. Namun tidak hari ini, sedangkan aku nampak dia didalam bilik perpustakaan masjid tadi.

Aku hanya bersangka baik saja, mungkin abang Asri kepenatan atau mengantuk agaknya.
Abang Asri ni memang sangat berminat dan bersungguh-sungguh mempelajari ilmu agama. Hampir kesemua surau menjadi tempat beliau belajar ilmu agama.

Alhamdulillah aku ketemu dengan insan seperti ini untuk membimbingku ke jalan yang lurus. Sebak bila mengenang kembali detik-detik awal aku melalui kehidupan yang memberi sinar baru dalam kehidupan.

Pada keesokan harinya selepas zohor aku masuk ke bilik perpustakaan masjid untuk membaca surat khabar.
Kebetulan ketika itu imam masjid turut berada disitu membaca surat khabar.
Kemudian menyusul abang Asri masuk.

Memang sudah menjadi kebiasaan kami apabila selesai sahaja solat, kami akan terus ke bilik perpustakaan untuk membaca surat khabar.

Teringat zaman awal-awal aku hendak berubah dahulu begitu bersemangat membincangkan tentang agama lebih-lebih lagi berkenaan isu feqah.

Ketika itu aku masih blur lagi tentang isu mazhab. Lansung aku bertanya pada imam tersebut yang agak agresif dan punya ego tersendiri dalam mempertahankan pendapatnya.

Pertanyaan yang bertalu-talu aku lontarkan padanya sehingga berasa puas hati. Akhirnya aku menghentikan pertanyaan walaupun masih tidak puas hati.

Abang Asri hanya membaca surat khabar dari tadi. Namun aku yakin beliau mendengar perbualanku dengan imam tersebut.

Mungkin dia malas untuk masuk campur supaya tidak memeningkan lagi kekusutan di kepalaku.
Hampir 30 minit kami didalam bilik, naluri kebosanan pun datang dan mendesak diriku untuk pulang kerumah.

Apabila aku menyatakan hasrat untuk pulang kerumah pada abang asri terus dia memanggilku untuk membicarakan sesuatu “eh, jamnul abang ada perkara nak bercakap pada kamu.

Boleh luangkan masa sekejap ?” kata-kata abang Asri yang sopan membuatkan aku jadi serba salah untuk menolak. “Saya ok je bang, cakapla” terus menyatakan persetujuan. Barangkali ada perkara menarik abang Asri hendak beritahu, bisik hati kecilku.

Abang Asri mengajak aku untuk bersembang di tempat lain, ini membuatkan aku agak musykil kerana dalam bilik perpustakaan lagi selesa ditambah lagi dengan penghawa dingin yang biasanya di pasang hingga ke suhu paling rendah.

Tapi ku abaikan saja, terus aku mengekori abang Asri tanpa banyak bertanya lagi ke luar masjid dek kerana tidak sabar untuk mengetahui apa yang hendak dibicarakannya.

Dengan nada yang perlahan, “Sebelum abang bagi tahu perkara ni, adik kena janji dulu dengan abang jangan bagi tahu sesiapa. Sebab takut jadi fitnah, abang dengar pun dari ustaz Razali.” Tegas abang Asri. “yela bang, insyaAllah..ape die?”

“Sebenarnya dik ustaz Amri tu wahabi.” Terang abang Asri, aku mula kebingungan. “Tapi bang, wahabi tu ape?” soal ku ingin tahu.

“Wahabi ni die tak baca wirid dan doa selepas setiap solat fardhu.” Dengan konfiden abang Amri menjelaskan.

“Owh..begitu, patutla abang tak duduk sekali dalam pengajian semalam..”

“Tapi bang, takkan itu je..” Aku cuba untuk meminta penjelasan yang lebih mendalam. “Ada lagi die juga tak suka dengan cara pengajaran di pondok, golongan ini juga mengatakan menziarahi kubur adalah bidaah dan sangat menentang bidaah.” Jelas abang Asri.

“Owh..begitu..” Sekali lagi aku mengiyakan kata-kata abang Asri walaupun aku tidak lagi berpuas hati kerana hujah-hujah yang disampaikan tidak ada dali yang kukuh. Abang juga hanya berpegang pada satu sumber.

Abang asri juga mengatakan bahawa ustaz Razali berpesan supaya jangan menghadiri kuliyyah ustaz Amri.

Disebabkan ustaz Razali adalah guru tasauf yang sangat ditsiqohi oleh abang Asri maka dia mengambil keputusan untuk tidak mahu menghadiri lagi kuliyah ustaz Amri kerana takut terpengaruh dengan fahaman wahabi yang dibawa oleh ustaz Amri.

Sejak dari itu aku pun sudah mula merasa berat untuk hadir pada kuliyah ustaz Amri kerana sudah termakan dengan kata-kata abang Asri. Maklumlah pada ketika itu pun aku baru mula nak naik, tidak tahu untuk mencari sumber-sumber yang boleh dipercayai lagi.

Namun, aku tidaklah meninggalkan persoalan ini terkubur dalam lubuk mindaku. Sejak dari itu juga aku mula merasakan kepentingan untuk membaca supaya fikiran lebih matang dalam isu-isu sebegini.

Sehinggalah suatu hari aku terdapat artikel tentang wahabi di dalam surat khabar, tak ingat akhbar apa tetapi ditulis oleh Dr. Uthman el-muhammady.

Seorang ulama’ di Malaysia yang pandangannya hampir sama dengan apa yang abang Asri perkatakan padaku.

Ini membuatkan aku lebih memandang wahabi sebagai suatu fahaman yang di jauhi sejauh-jauhnya.

Namun, selepas berkali-kali aku terbaca tentang wahabi pemahaman aku selama ini salah rupanya. Mungkin aku tidak memperhatikan dalil-dalil yang dikemukakan sebelum ini dengan teliti.

Aku juga membaca tulisan-tulisan dr.Asri iaitu bekas mufti perlis yang juga dilabelkan berfahaman wahabi dan lain-lain...

Bersambung....

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails