Tuesday, May 25, 2010

Perjalanan ke teratak..


Habis je program aku tidak fikir apa dah kecuali nak balik rumah, maklumla sudah hampir dua bulan tidak menjenguk keluarga dirumah. Program je memanjang, kalau tiada program pun ada je assignment yang nak disiapkan.


Macam-macam la dunia siswa ni. Penat memang penat, ditambah dengan ragam kawan-kawan lagi. Tapi inilah keseronokan sebenarnya, saat ini aku perlu menghargai kehidupanku sebagai mahasiswa sebuah ipta. Alhmdulillah, dapat juga masuk ipta banding mereka yang tidak dapat dek kerana result matrikulasi yang tidak memenuhi piawaian. Nasib baik aku lepas..huhu..


Pengalaman menaiki ktm waktu kemuncak amat melelahkan, nasib baik aku bersama seorang al-akh (xde la tension sgt). Bayangkan kami terpaksa berhimpit dengan bercampur laki dan perempuan.(hbs la amal aku mlm td, monolog dalaman berkata-kata.

Di sepanjang perjalanan aku dan lani bersembang tentang dakwah di tempat masing-masing. Kesian Lani, agak berat tugas yang perlu dipikul dek kerana masalah internal.


Aku hanya memberikan sedikit motivasi dan semangat. Itu yang mampu, nak lebih-lebih tempat aku pun huru-hara lagi.huhu..Biasalah, dah namanya dakwah banyak perkara perlu disumbangkan.

Tetapi antara yang berat adalah korban perasaan. Fuh, memang aku cukup terasa waktu itu. Hampir-hampir saja aku futur.


Namun, jika jiwa besar pasti dapat mengatasi semua itu. Aku perhatikan pada ikhwah yang semangat dan masih istiqomah sehingga sekarang punya jiwa yang besar bagi mengemban dakwah.

Justeru aku mengambil itu sebagai motivasi dan terus ak menempelkan pada diriku. Terasa tenang kembali setelah mengingati masalah tersebut jika kita menanamkan jiwa yg besar untuk sama-sama mengemban dakwah.
Kadang-kadang kita harus menyedari tidak semua orang memahami akan sesuatu masalah dgn satu pola fikir yang sama.

Ada yang masih tidak, oleh itu menjadi tanggungjawab yang fahamlah memberitahu yang tidak faham. Jika, aktivis dakwah berfikir sebegini pasti masalah syu'ur tidak berlaku.


Pun begitu, bukanlah mudah untuk berhadapan dengan masalah ini, ianya memrlukan mujahadah sebenarnya bg mereka yang mempunyai jiwa sensitif dan mudah terasa dgn sesuatu perkara. Namun, optimislah wahai para kader dakwah..

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails