Thursday, June 3, 2010

Hanya seorang hamba..

Sebaik pulang dari solat jumaat terus aku membuka si merah (laptop kesayangan) seperti biasa mencari benda-benda baru yang bermanfaat buat diriku.

Aku terkesan dengan satu artikel daripada facebook yang menceritakan sedikit perihal kita umat islam dalam mencari hikmah disebalik misi lifeline gaza.

Tulisan ini diambil daripada seorang penceramah yang aku kenali menerusi novel islamik karangannya. Ku lampirkan disini buat tatapan pembaca sekalian..

Cemburu biasanya dikatakan sebagai perasaan yang negatif.

Tetapi saya ada membaca satu pepatah dalam sebuah website arab. Pepatah itu berbunyi: “Cemburu itu adalah cinta”

Saya tersenyum. Hakikatnya, cemburu adalah perasaan. Yang menjadikan cemburu itu negatif atau tidak adalah manusia itu sendiri. Sama ada cemburunya bertukar menjadi hasad, atau cemburunya bertukar menjadi ghibtah. Hasad adalah perasaan kita yang inginkan nikmat itu hilang pada orang yang kita cemburui. Manakala ghibtah adalah perasaan bahawa kita berhajat ingin mendapatkan yang lebih baik dari orang yang kita cemburui tanpa berharap bahawa nikmat yang ada padanya itu hilang.

Dan saya harap, cemburu yang ada pada saya sekarang adalah satu ghibtah.

Kepada siapa saya cemburu?

Kepada mereka yang sedang berada di atas lautan sekarang dalam misi Lifeline4gaza.

Membandingkan diri

Noorazman Shamsuddin, yang mengetuai Konvoi Malaysia dalam projek Lifeline4gaza bukanlah orang lain bagi saya. Saya berkenalan dengan beliau semenjak saya tingkatan tiga lagi. Seterusnya kami sering bertemu dan berjumpa sekiranya beliau singgah di MATRI Perlis.

Ustaz Hasanuddin Mohd Yunus, wakil dari Aqsa Syarif yang turut berada di atas kapal Mavi Marmara juga bukan orang lain bagi saya. Dia boleh saya katakan sebagai pakcik saya. Memandangkan keluarga perempuannya berkahwin dengan abang kepada ayah saya. Anak-anaknya pula satu sekolah dengan saya ketika saya sekolah rendah.

Salah seorang ahli rombongan adalah Dr Arba’ien. Beliau juga bukan orang lain untuk saya. Beliau merupakan rakan rapat ayah saya di Johor. Anaknya merupakan junior saya di MATRI. Kami banyak kali berjumpa di Johor dan sering sahaja bersembang itu dan ini.

Saya bukan tidak kenal dengan mereka ini. Selama ini hidup saya bersebelahan sahaja dengan kehidupan mereka. Sebelum ini tidak terasa pun ada gap antara saya dan mereka walau saya ini muda berbanding mereka.

Tetapi hari ini, saya rasa diri saya sangat kerdil.

Sungguh, saya cemburu.

“Tidaklah sama antara mukmin yang duduk (yang tidak ikut berperang) yang tidak mempunyai ‘uzur dengan orang-orang yang berjihad di jalan Allah dengan harta mereka dan jiwanya. Allah melebihkan orang-orang yang berjihad dengan harta dan jiwanya atas orang-orang yang duduk satu derajat. Kepada masing-masing mereka Allah menjanjikan pahala yang baik (surga) dan Allah melebihkan orang-orang yang berjihad atas orang yang duduk dengan pahala yang besar,(yaitu) beberapa derajat dari pada-Nya, ampunan serta rahmat. Dan adalah Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang” Surah An-Nisa’ ayat 95-96.

Bukannya boleh dilakukan hanya kerana bersemangat

Menyertai konvoi Lifeline4Gaza, tidak cukup hanya dengan semangat. Hendak melaksanakan misi yang besar ini, mestilah diiringi dengan keimanan dan keyakinan yang kuat. Hubungan dengan Allah pastilah menjadi aset utama dalam menjana kekuatan.

Meninggalkan keluarga tersayang menerjah Gaza yang menjadi medan perang. Meninggalkan segala harta benda, kerjaya dan pelajaran untuk menghadapi satu masa hadapan yang peratusan besarnya adalah kematian. Gaza yang dikepung Zionis yang telah terbbukti di dalam sejarah merupakan musuh Allah SWT dan tidak pernah teragak-agak untuk melakukan apa sahaja bagi menjatuhkan Islam.

Benda ini, yang mereka lakukan ini, bukanlah benda yang boleh dilakukan dengan semangat.

Mungkin sahaja kita sekarang boleh berkata: “Ana kalau boleh, hajat juga nak ikut” Kita boleh kata kerana kita sekarang tidak mengikuti mereka. Bagaimana jika kita sekarang berada di atas kapal bersama mereka?

Saya yakin kita tidak setenang yang kita sangka.

Tetapi melihat liputan, saya melihat semangat Noorazman, atau mesra saya panggil Bro Noorazman, saya sempat melihat Dr Arba’ien sedang tersenyum tenang, dan saya dapat melihat kekuatan yang terserlah pada wajah Pakcik Hasanuddin.

Sedangkan mereka hendak ke Gaza. Mereka akan berhadapan dengan tentera Israel. Bukannya rombongan yang akan disediakan tempat tidur selesa bertilam bantalkan hotel. Bukan di tempat hijau bercuaca tenang. Tetapi tempat berwarna merah darah disertai ribut peluru.

Tetapi mereka tetap tenang berada di atas Marmara Mavi. Oh, kuatnya mereka.

Saya cemburu.

“Maka sesiapa yang menerima kitab amalnya dengan tangan kanannya, maka ia akan berkata (dengan sukacitanya kepada sesiapa yang ada di sisinya): ` Nah! bacalah kamu Kitab amalku ini!, “Sesungguhnya aku telah mengetahui dengan yakin, bahawa aku akan menghadapi hitungan amalku (pada hari yang ditentukan)!”, maka tinggalaah dia dalam kehidupan yang senang lenang lagi memuaskan, Di dalam syurga yang tinggi (darjatnya). Buah-buahannya dekat untuk dipetik, (masing-masing dipersilakan menikmatinya dengan dikatakan): “Makan dan minumlah kamu makanan dan minuman sebagai nikmat yang lazat dan baik kesudahannya, dengan sebab (amal-amal soleh) yang telah kamu kerjakan pada masa yang lalu!” Surah Al-Haqqah ayat 19-24.


Mereka buat itu, kita buat apa?

Melihat mereka, saya kembali memandang diri.

Apa telah saya lakukan? Belajar. Bagaimana saya belajar? Sungguh-sungguhkah? Menulis menyebar dakwah. Sudah sampai ke ekstensi mana saya sungguh-sungguh menulis menyebar dakwah?

Apa yang sedang saya lakukan? Sejauh mana masa telah saya gunakan sebaiknya?

Ibadah, sebagus mana ibadah saya?

Bagaimana kehidupan saya? Apakah sudah di dalam Islam sepenuhnya atau masih mengambil jahiliyyah lagi?

Semua itu saya persoalkan dan akhirnya saya melihat bahawa diri saya masih jauh hendak dibandingkan mereka yang sedang terapung untuk merempuh tembok kematian Gaza itu. Itulah dia mereka yang berada di atas medan.

Apakah saya telah berusaha menjadi seperti mereka jika saya mahu kata bahawa saya juga berada di atas medan cuma tempat sahaja berbeza?

Adakah saya telah bersungguh-sungguh untuk hidup atas kebenaran? Atas Islam?

“Katakanlah (wahai Muhammad): Aku hanyalah mengajar dan menasihati kamu dengan satu perkara sahaja, iaitu: Hendaklah kamu bersungguh-sungguh berusaha mencari kebenaran kerana Allah semata-mata, samada dengan cara berdua (dengan orang lain) atau seorang diri; kemudian hendaklah kamu berfikir sematang-matangnya (untuk mengetahui salah benarnya ajaranKu).” Surah Saba’ ayat 46.


Penutup: Syurga bukan untuk orang yang bermain-main

Bila orang bukan keluarga kita, yang tak rapat dengan kita mati, kita rasa biasa. Tapi bila keluarga kita, atau sahabat rapat kita, lebih-lebih lagi yang sebaya, bila mereka ini mati, kita akan sangat-sangat terasa. Sebab apa? Sebab selama ini kita lihat dia macam kita lihat diri kita. Sama. Jadi bila dia mati, maka segera kita rasa mati itu sangat dekat dengan kita.

Sebelum ini, melihat video para mujahidin, saya selalu kata pada diri saya: “Itu mujahidin. Memang dia hebat.”

Tetapi hari ini, yang sedang berjihad di atas kapal Lifeline4Gaza adalah yang selama ini duduk-duduk dengan saya, yang saya sentiasa jumpa dan lihat. Mereka telah berada di atas kapal untuk merempuh tembok kematian Gaza.

Seakan-akan saya telah ditinggalkan dalam usaha untuk merebut Syurga.

Ternyata, syurga itu bukan untuk orang yang bermain-main.

“Oleh itu, janganlah engkau (Wahai Muhammad) menurut kehendak orang-orang kafir, dan berjuanglah dengan hujjah-hujjah Al-Quran menghadapi mereka dengan perjuangan yang besar dan bersungguh-sungguh.” Surah Al-Furqaan ayat 52.

Saya sangat terasa.

Syurga itu masih jauh rupanya dengan saya.

Maka hari ini, saya semat dalam jiwa saya untuk menjadi lebih bersungguh-sungguh dan memperbaiki lagi kehidupan saya agar mencapai tahap yang Allah benar-benar redha. Saya ingin, walaupun saya tiada di atas Kapal Marmara Mavi memberikan bantuan kepada Gaza, saya tetap merupakan manusia yang berada di atas muka bumi Allah memberikan bantuan kepada semua manusia dalam kembali kepada Allah SWT.

Berjuang bersama mereka.

Serius merebut syurga!

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails