Tuesday, June 29, 2010

Susahkah menjadi wanita ISLAM ?

Bismillahirrohmanirrohim, Assalamualaikum..





Ada kaum wanita berkata,,, “susah menjadi wanita ISLAM”. Lihat saja peraturan dibawah ini :



1. Wanita auratnya lebih susah dijaga dibanding lelaki.



2. Wanita perlu meminta izin dari suaminya apabila mau keluar rumah tetapi tidak sebaliknya.



3. Wanita saksinya kurang dibanding lelaki.



4. Wanita menerima pusaka atau warisan kurang dari lelaki.



5. Wanita harus menghadapi kesusahan mengandung dan melahirkan anak.



6. Wanita wajib taat kepada suaminya tetapi suami tak perlu taat pada isterinya.



7. Talak ada di tangan suami dan bukan isteri.



8. Wanita kurang beribadah kerana masalah haid dan nifas yang tidak dialami lelaki.






PERNAHKAH KITA BERFIKIR SEBALIKNYA…??



Aurat serta perhiasan wanita adalah suatu yang sangat mahal dan berharga…




makanya..




Benda yang mahal harganya akan dijaga dan dibelai serta disimpan di tempat yang teraman dan terbaik. Sudah pasti intan permata tidak akan dibiarkan terserak, bukan? Itulah bandingannya antara seorang muslimah dgn pompuan jalanan.





Satu:
Wanita perlu taat kepada suami, tetapi lelaki pun wajib taat kepada ibunya 3 kali lebih utama dari bapaknya. Bukankah ibu adalah seorang wanita?





Dua:
Wanita menerima pusaka atau warisan kurang dari lelaki tetapi harta itu menjadi milik peribadinya dan tidak perlu diserahkan kepada suaminya.
Manakala lelaki menerima pusaka atau warisan, ia akan menggunakan hartanya untuk isteri dan anak-anaknya.





Tiga:
Wanita perlu bersusah payah mengandung dan melahirkan anak, tetapi setiap saat dia didoakan oleh segala makhluk, malaikat, dan seluruh makhluk Allah di muka bumi ini, dan matinya jika saat melahirkan adalah syahid.





Empat:
Di akhirat kelak, seorang lelaki akan mempertanggungjawabkan 4 wanita ini:
Isterinya, ibunya, anak perempuannya, dan saudara perempuannya.





Lima:
Seorang wanita pula, tanggung jawab terhadapnya ditanggung oleh 4 orang lelaki ini:
Suaminya, ayahnya, anak lelakinya dan saudara, lelakinya.





Enam:
Seorang wanita boleh memasuki pintu syurga melalui pintu manapun yang disukainya cukup dengan 4 syarat saja :
Solat 5 waktu, puasa di bulan Ramadhan, taat pada suaminya dan menjaga kehormatannya.





Tujuh:
Seorang lelaki perlu pergi berjihad fisabilillah tetapi wanita jika taat pada suaminya serta menunaikan tanggungjawabnya kepada ALLAH, ia akan turut menerima pahala seperti pahala orang pergi berperang
fisabilillah tanpa perlu mengangkat senjata.





MasyaAllah…


demikian sayangnya Allah pada wanita, kan?


Bagaimana……? Masih merasa tidak adil?


masih tak nak jaga aurat??


Berbahagialah menjadi seorang Muslimah!!!^_^






Kau digelar sebagai penyeri dunia


Hadirmu melengkap hubungan manusia


Bukan sahaja dirindui yang biasa


Malah Adam turut sunyi tanpa Hawa





Akalmu senipis bilahan rambut


Tebalkanlah ia dengan limpahan ilmu


Jua hatimu bak kaca yang rapuh


Kuatkanlah ia dengan iman yang teguh





Tercipta engkau dari rusuk lelaki


Bukan dari kaki untuk dialasi


Bukan dari kepala untuk dijunjung


Tapi dekat di bahu untuk dilindung


Dekat jua di hati untuk dikasihi


Engkaulah wanita hiasan duniawi





Mana mungkin lahirnya bayangan yang lurus elok


Jika datangnya dari kayu yang bengkok


Begitulah peribadi yang dibentuk





Engkaulah "wanita istimewa"





Didiklah wanita dengan keimanan


Bukannya harta ataupun pujian


Kelak tidak derita mengharap pada yang binasa






Engkaulah wanita istimewa





Sedarilah insan istimewa


Bahawa kelembutan bukan kelemahan


Bukan jua penghinaan dari Tuhan


Bahkan sebagai hiasan kecantikan





Allah Maha Adil

3 comments:

  1. Assalamualaikum... Salam ziarah dari sahabat.. nice blog n good entry..

    Sedikit tips dan info buat teman2 bloggers.. perkara remeh yg kita kurang perasan dan tutor 4 the latest read more.. tengok jgn x tengok.. sila klik disini
    Semoga bermanfaat insyaAllah.."Sebaik-baik manusia ialah orang yang dapat memberi manfaat kepada orang lain"(Hadis riwayat Al-Qudhi).

    "SAMPAIKAN WALAU SATU AYAT"

    P/S: Sedikit perkongsian dan renungan buat sahabat dan diri sendiri dari hamba yang hina jua serba kekurangan ini... sila klik
    DISINI

    "Sesungguhnya yang paling ditakutkan daripada apa yang aku takutkan menimpa kalian adalah asy syirkul ashghar (syirik kecil). Sahabat bertanya: "Apakah dimaksudkan syirik kecil itu? Baginda menjawab: Riak." (Hadis riwayat Imam Ahmad).
    Wallahualam.

    "Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian. Melainkan mereka yang beriman dan beramal soleh serta saling menasihati untuk kebenaran dan saling menasihati untuk kesabaran". - Surah Al-Asr:1-3.

    Blog anda bagus dan bermanfaat...!!! Teruskan menulis dan memberi info.. Semoga sejahtera dan sentiasa diberi keberkatan olehNya.. wassalam.

    ReplyDelete
  2. Salam.. Jangan kita pandang dari sudut kesusahan, memang jadi susah. tapi bila kita pandang dari sudut kemudahan iAllah jadi indah.Jadi muslimah itu satu anugerah.. sebab, Allah nak bagi kita lebih banyak beramal dan pahala. iAllah

    ReplyDelete
  3. syukran, calm while reading this post.

    ReplyDelete

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails