Wednesday, June 16, 2010

Tip nak mengetahui kecenderungan diri...












Assalamualaikum, bismillahirrohmanirrohim...



Pada entry kali ini saya mahu berkongsi satu tip yang sudah sekian lama di cari, kemungkinan tip ini mungkin dianggap remeh bagi para pembaca. (Ini kemungkinan je ye)



Saya sering kali bingung apabila nak men ‘detect’ perkara yang saya minat dan cenderung kerana ada perkara yang saya buat namun tidak bertahan lama terus saya ‘claim’ ini bukan kecenderungan saya.




Tapi kadang-kadang suka balik.



Pelikkan ?



Tak pa lah, nak buat camana memang saya dah begini.huhu..



Tip ringkas :



1. Ada banyak perkara dalam dunia ni yang boleh jadi tabiat dan membentuk sikap kita. Jadi kita perlu mencuba banyak kali atau ‘try & error’ bagi mengetahui kecenderungan kita ke arah mana dalam sesuatu bidang.



Contoh yang saya kira mudah di fahami adalah perniagaan. Skop perniagaan ni agak luas seperti MLM, Internet marketing, direct selling dan pelbagai lagi. Tidak semua orang punya kecenderungan yang sama. Anda sendiri bagaimana ?



Mungkin ada dikalangan kalian minat kepada MLM dan sebaliknya. Justeru, kalau nak tahu kita ke arah mana maka perlu ceburi dulu. Jeng3..



Jika kita ‘ralek’ atau boleh duduk berjam-jam lamanya di hadapan laptop untuk ‘internet marketing’ maka itulah kecenderungan kita.



2. Minat tersebut bertahan lama walaupun ada halangan yang mendatang. Sekali lagi saya mengambil contoh ‘internet marketing’. Minta maaf kalau pembaca tidak suka dengan contoh ini mungkin kerana bukan kecenderungan.



Tahniah kalau kita sudah melepasi peringkat pertama iaitu dapat duduk berjam-jam lamanya di hadapan laptop. Namun ‘internet marketing’ ada cabarannya, kita perlu mencari mentor yang dapat membimbing, perlu membeli e-book bagi mendalami lagi.



Selain itu, kita perlu kreatif dalam membuat pengiklanan dan pemasaran. Bayangkan kalau kita kekurangan elemen-elemen ini pasti lelah dan bosan.



Maka, proses yang lama perlu diambil bagi berhadapan dengan semua itu. Jika saya dan para pembaca sanggup inilah kecenderungan kita.



Saya percaya mungkin ada di kalangan pembaca tidak bersetuju dan ada yang bersependapat dengan saya kerana pernah mengalaminya.



Apa pun ini adalah teori yang saya alami sendiri. Buat pembaca sekalian selamat mencari kecenderungan diri sendiri !



Wallahualam..

0 comments:

Post a Comment

TeriMa kaSih KeraNa MembAca seHinggA habis

Kepada pembaca sudikanlah diri anda memberi komen-komen yang membina bagi mengembangkan lagi idea-idea yang di sampaikan oleh penulis. Setiap komen anda di dahulukan dengan ribuan terima kasih..

Series! tabung nikah ni. lagipun ada iklan baru..klik jangan tak klik.

hehe..ape lagi..klik la..

pengunjung

Boleh dapatkan Quran di sini !!!

Generated image

Jana pendapatan dengan BLOG. Klik pada gambar

Silakan bertanya jika ada musykilah..

kod-kod makanan yang perlu dielakkan..

E100, E110, E120, E140, E141 E153, E210, E213, E214, E216, E234, E252, E270, E280,E325, E326, E327 E334 E335, E336, E337,E422, E430, E431, E432, E433, E434, E435, E436, E440, E470, E471, E472, E473, E474, E475, E476, E477, E478, E481, E482, E483, E491, E492, E493, E494, E495,E542, E570, E572,E631, E635,
E904

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails